Перелік історичних діячів, яких мають знати п’ятикласники при вивченні теми
"Про кого розповідає історія"
Аскольд та Дір – перші правителі Київської Русі."Про кого розповідає історія"
Ігор – князь Київської Русі, якого вбили древляни під час збору данини.
Володимир Мономах – князь Київської Русі, автор «Повчання дітям …».
Іларіон – митрополит Київської Русі.
Алімпій – іконописець Київської Русі.
Агапій – чернець Києво-Печерського монастиря, лікар.
Роман Мстиславович – князь, який утворив Галицько-Волинську державу.
Данило Галицький – князь Галицько-Волинської держави, мав титул «король-Русі» та вів постійні війни з монголо-татарами.
Іван Мазепа – гетьман і меценат, який вкладав багато коштів на будівництво шкіл та церков, боровся за звільнення України з-під влади Російської імперії.
Григорій Сковорода – філософ, письменник і педагог, автор вислову «Світ ловив мене та не впіймав».
Іван Котляревський, Тарас Шевченко, Іван Франко, Леся Українка – українські письменники, які заклали основи національного відродження.
Степан Бандера та Андрій Мельник – лідери Організації Українських Націоналістів.
Роман Шухевич – командир Української повстанської армії в роки Другої світової війни.
І. Кожедуб, Р. Малиновський, С. Тимошенко, А. Єрьоменко, К. Москаленко, П. Рибалко, С. Тимошенко – маршали Радянського Союзу українського походження.
Сидір Ковпак – радянський партизан, який знищував німецькі війська в роки Другої світової війни.
КОНСПЕКТ УРОКУ З ІСТОРІЇ УКРАЇ
Тема уроку:
|
Чому мова є джерелом знань про минуле?
| ||||||
Мета уроку:
|
познайомити учнів із значенням мови та усної народної творчості для вивчення історичного минулого; розвивати вміння та навички роботи з текстом підручника; вчити будувати коротку зв’язну розповідь; виховувати шанобливе ставлення до української мови та пам’яток усної народної творчості.
| ||||||
Тип уроку:
|
урок засвоєння нових знань.
| ||||||
Обладнання:
|
підручник для 5-го кл. Історія України / О. Пометун – К.: Освіта, 2013. – 192 с., роздавальні картки.
| ||||||
Організаційний момент:
|
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
| ||||||
Перевірка домашнього завдання:
|
1) Гра «+або-» для учнів середнього рівня:
1. Пам’ятки історії, які існують у письмовому вигляді мають назву писемні джерела.
2. Рукописи, книги, мемуари, листи, щоденники, літописи, газети, написи на камені і стінах є писемними джерелами.
3. Матеріалом для письма були папірус, пергамент, береста, папір.
4. Архів - це місце, де зберігаються писемні джерела.
5. Архіваріус – це людина, яка займається вивченням письмових джерел в архіві.
6. «Повість минулих літ» є прикладом писемного джерела.
2) Гра «Хто швидше»:
1. Що таке писемні джерела?
2. Назвіть види писемних джерел?
3. Що було матеріалом для створення писемних джерел?
4. Про що повідомляють писемні джерела?
5. Як пов’язані писемні джерела з архівами?
| ||||||
Мотивація навчальної діяльності учнів:
|
Слово вчителя. Українська мова є багатовіковим надбанням українського народу. Вона створена зусиллями багатьох поколінь. Без мови немає народу. Мова є засобом спілкування між людьми.Усі сторони людського життя супроводжує мова. Завдяки мові ми пізнаємо навколишній світ. Мова — це джерело знань про минуле нашого народу, сьогодення та майбутнє.
| ||||||
Актуалізація опорних знань учнів:
|
1) Евристична бесіда:
1. Що таке історичне джерело?
2. Назвіть види історичних джерел?
3. Що таке усне джерело?
4. Що таке писемні джерело?
5. Що таке зображувальне джерело?
| ||||||
Засвоєння нових знань:
|
1) Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ» «Мова».
Форма перевірки – фронтальне опитування.
2) Інтерактивна вправа «Мозковий штурм» «Чи можна вважати мову джерелом знань про минуле?
3) Розповідь вчителя «Історизми».
Форма перевірки - гра «Хто більше».
4) Інтерактивна вправа «Прес»:
Завдання – Що таке усна народна творчість?
Я вважаю, що …
…тому, що…
… наприклад…
Отже (тому), я вважаю…
5) Робота учнів з текстовою схемою «Види усної народної творчості»:
Завдання – Заповніть таблицю «Види усної народної творчості».
1. Прислів’я. 2. Приказки. 3. Прикмети. 4. Байки. 5. Гуморески. 6. Колядки. 7. Щедрівки. 8. Легенди. 9. Загадки. 10. Казки. 11. Скоромовки. 12. Балади. 13. Думи. 14. Пісні. 15. Анекдоти.
Форма перевірки – робота в парах (взаємоконтроль).
6) Самостійна письмова робота учнів з текстом історичного джерела на С. 51 підручника «Розмова Дніпра з Дунаєм»:
Завдання – Прочитайте текст і дайте відповіді на запитання:
1. Про що і про кого йде мова?
2. Про які події йде мова?
3. Що в тексті є правдою, а що вигадане?
| ||||||
Первинне закріплення нових знань:
|
1) Диференційована робота:
Середній рівень – гра «Так-Ні» у письмовій формі:
1. Історизми – це слова, які зникли із мови у процесі історичного розвитку.
2. Князь, гетьман, курінь, отаман є прикладом історизмів.
3. Все, що створено словом людини від давнини до сьогодні має назву усна народна творчість.
4. Прислів’я, приказки, прикмети, байки, колядки, легенди, казки та пісні є видами усної народної творчості.
5. Усна народна творчість є пам’ятками історії.
6. Усна народна творчість є усними та писемними історичними джерелами.
Достатній рівень – інтерактивна вправа «Незакінчене речення» у письмовій формі:
1. Історизми – це …
2. Прикладами історизмів є …
3. Усна народна творчість – це …
4. Видами усної народної творчості є …
Високий рівень – гра «Фантазуємо»:
1. Уявіть,що Ви історик і Вам запропонували досліджувати нові слова історизми у писемних джерелах. Чому б Ви погодилися займатися даною справою?
2. Уявіть,що Ви історик і Вам запропонували досліджувати усну народну творчість. Чому б Ви погодилися займатися даною справою?
| ||||||
Підсумок уроку:
|
1) Рефлексія за допомогою інтерактивної вправи «Мікрофон»:
На уроці мені сподобалося …
На уроці мені не сподобалося …
Я б хотів більше дізнатися про …
| ||||||
Домашнє завдання:
|
1) прочитати § 7 підручника.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар